Hvorfor er jeg blokkert / utestengt fra min epostkonto?

Hvis man forsøker å logge på en epostkonto for mange ganger med feil brukernavn (epostadressen) eller passord vil systemet vårt sperre din IP adresse i en lengre og lengre periode basert på hvor mange forsøk du har gjort. Dette gjør den for at ingen skal kunne prøve å gjette passordet ditt for å få tilgang til eposten din.

Noen ganger har man flere enheter som sjekker en eller flere epostkontoer. Ett kontor med flere brukere f.eks eller hvor man har flere enheter, som en telefon, nettbrett eller sekundær PC/Mac. Hvis en av disse andre enhetene eller brukerene forsøker for mange ganger vil det og sperre IP adressen og dermed låse ute alle som benytter den samme IP adressen. Dette er typisk alle de som sitter på samme kontor / internetabbonement.

At en enhet har korrekt passord vil ikke gi tilgang når IP adressen er sperret. Her må sperren heves for at man skal få tilgangen tilbake. Heldigvis er det veldig enkelt.

Hvordan åpne en blokkert epost

Ved å logge inn i kundewebben din på https://www.domene.no/login vil IP adressen du logger inn fra bli automatisk fjernet fra sperren innen 5 minutter. Du kan også sjekke IP adressen din direkte og få svar om den var sperret og be om umiddelbar fjerning av sperren med ett tastetrykk. Se nedenfor.

Du kan kun fjerne en sperre på den IP adressen du logger inn i kundewebben med.

Steg 1:
Først må du logge inn i kundewebben.

Steg 2:
Trykk på "Fjerne IP blokkering" i menyen til venstre.

Fjern IP blokkering

Steg 3:
Trykk på det lille hengelås ikonet helt til høyre for domenenavnet du vil sjekke blokkeringen på.

Sjekk blokkering

Steg 4:
Her vises IP adressen du har logget inn med. Trykk på "Sjekk" knappen for å se om du er sperret.

Sjekk blokkering

Steg 5:
Får du beskjed om at din IP ikke er blokkert anbefaler vi at du endrer passordet til eposten din slik at du er sikker på hva passordet er. Det er ikke en IP sperre som holder deg ute av eposten din.

Hvis du er blokkert, trykk på "Fjern blokkering" for å umiddelbart åpne blokkeringen av din IP adresse. Dette skjer også automatisk innen 5 minutter etter du logget inn i kundewebben.

Fjerne sperre

Relaterte artikler

Generelle epost innstillinger

Epost innstillinger generelt Alle enheter, PC, Mac, alle telefoner og nettbrett, benytter den...

Hva er POP3?

Hente epost fra mailserver med pop3  POP3 er en av to  måter (protokoller) å hente epost fra...

Hva er IMAP?

IMAP er en måte å hente epost på IMAP er en av 2 måter å hente epost på.  Den andre er POP3.Når...

Servernavnet eposttrafikk

Servernavnet for inn og utgående epost? Inn (POP3 eller IMAP) og utgående (SMTP) tjenernavn for...

Hva er SMTP?

SMTP er funksjonen som sender epost SMTP innstillinger er synonyme med utgående...