Slik setter du opp epostkonto med SSL

Automatisk oppsett av epost til Outlook 2010-2016.

1. Åpne din versjon av Outlook.  Trykk på «Fil» øverst i venstre hjørne.  Den kan være gul eller blå kommende ann på din versjon av Outlook.

Outlook Fil

2. Trykk på «Kontoinstillinger» og så «Kontoinstillinger» igjen.

Kontoinformasjon

3. Trykk på «Ny…» for å legge til en ny konto eller «Endre» hvis du skal endre en eksisterende konto.

Kontoinstillinger

4. Her fyller du ut navnet du vil skal vises, hele epostadressen du skal legge til og passordet du selv lagde i kontrollpanelet når du opprettet adressen første gangen.  Trykk på «Neste».

Fylt ut felt Outlook

5. Her vil https adressen du ser variere litt.  Du skal uansett huke av for «Ikke spør meg igjen» og trykke «Tillat».  Skulle mot formodning den neste skjermen vise en sikkerhetsadvarsel kan denne trygt tillates og du går videre.

Feil sertifikat

6. Outlook vil når sende og motta en testmelding og eposten din er satt opp.

Tester OK

 

 

 

 

Manuelt oppsett eller redigering av epost til Outlook 2010-2016.

1. Følg guiden for automatisk oppsett over frem til punkt 4.  Da klikker du heller på  «Manuelt oppsett eller flere servertyper» og «Neste».

Outlook neste

2. Her velger du «POP eller IMAP» og trykker «Neste».

 

Velg tjeneste

 

3. Her skal alle instillingene inn.


1 – Navnet du vil skal vises når noen mottar epost fra deg.

2 – epostadressen du legger til nå

3 – POP3 eller IMAP (hvordan henting av epost virker):
POP: Enheten du laster ned epost på har egne lokale kopier og kan slette epost eldre enn X dager fra tjeneren din hos oss.  Da har du alltid all eposten din på din enhet og frigjør fortløpende plass på eposttjeneren din hos oss slik at det aldri går fullt.  Baksiden er at flere enheter ser ikke hva de andre enhetene har lest/sendt.

IMAP: Enheten leser direkte fra tjeneren din hos oss.  Sletter du en epost på enheten slettes den på tjeneren også.  Alle enhetene vil se hva de andre enhetene har lest og svart.  Baksiden er at du har kun den lagringen du betaler for hos oss, og det kan gå fullt og epost kan stoppe opp hvis du ikke rydder unna.

4 – Innkommende og utgående eposttjener skal være det samme mail.<ditt domenenavn><ditt domenenavn> er det som står etter @ i epostadressen din.

5 – Brukernavnet er hele epostadressen du setter opp, det samme som i felt 2.

6 – Passordet til epostadressen som du selv lagde i kontrollpanelet ditt, eller som du fikk av den som opprettet adressen i første omgang.

Huk av for «Husk Passord» og trykk «Flere Instillinger»

Fylle ut felter manuelt

 

4. Velg fane nummer 2, «Server for utgående e-post» og huk av «Serveren for utgående epost krever godkjenning» og «Bruk samme instillinger som serveren for innkommende e-post»

SMTP instillinger

 

5. Velg fane nummer 3 «Avansert».


1 - POP3 skal være 110.  Valgte du IMAP i punkt 2.3 skal dette være 143.

2 – SMTP skal være 587

3 – Velg hvor lenge du skal spare epost på tjeneren.  90 dager vil passe på at det aldri går fullt på tjeneren din.  IMAP har ikke dette valget.

Trykk «OK» og på neste skjermen trykker du  «Neste»

Port nummer

 

6. Outlook vil når sende og motta en testmelding og eposten din er satt opp.

Alle tester OK

Relaterte artikler

Generell informasjon om epost

Epost innstillinger generelt Alle enheter, PC, Mac, alle telefoner og nettbrett, benytter den...

Hva er POP3?

Hente epost fra mailserver med pop3  POP3 er en av to  måter (protokoller) å hente epost fra...

Hva er IMAP?

IMAP er en måte å hente epost på IMAP er en av 2 måter å hente epost på.  Den andre er POP3.Når...

Servernavnet eposttrafikk

Servernavnet for inn og utgående epost? Inn (POP3 eller IMAP) og utgående (SMTP) tjenernavn for...

Hva er SMTP?

SMTP er funksjonen som sender epost SMTP innstillinger er synonyme med utgående...